Calendari

Hort extraescolar

Els alumnes de primer també fan hort (abril)  Les mestres de primer s'han animat a que els seus alumnes també puguin gaudir del treball en l'hort, posar en pràctica d'una forma molt vivencial coneixements de medi dintre de l'espai de l'hort. Aquest espai està al costat del que cuiden els pares, mares i alumnes els divendres i que ha de ser respectat per tots recíprocament.
Tot va començar amb la sembra de dos tipus de llavors, d'espinacs i de ravenets. Les cuidarien a classe i quan fos el moment es transplantarien a l'hort. Mentre anaven creixent, amb una mica de paciència ja que no surten d'un dia cap a l'altre i amb l'ajuda del reg diari, es van plantar plançons d'altres plantes en cada un dels bancals de cada classe: tomaquera, pebrotera, albergínia, alfàbrega, enciams, cebes. També es va sembrar llavors de blat de moro dolç, que més endavant es converteixen en CRISPETES...
Aprofitant que era l'entrada de la primavera i les orenetes van tornar a visitar l'escola, els nens i nenes han pogut observar diferents aspectes: el niu, la seva forma, quantificació (28 amb bon estat) i composició, es dur i està format per terra i aigua que quan s'asseca és molt dura; les orenetes, el seu vol i la seva alimentació amb insectes sense tocar el terra.
(aviat les fotos)




Bancal de les cebes i alls

Reestructuració de l'hort: (març) Una vegada hem recol.lectat els enciams ara és hora de reestructurar les mides com les que teòricament hauria de portar amb la tècnica de les parades d'en Crestall. De tota manera el fet que les maduixeres hagin de tenir un espai fixe, fa que només podem col.locar un bancal. En mica en mica anem canviant l'estructura.
Bancal de les maduixeres










Bancal fulles i fruits
Bancal solanàcies

Ara tenim 4 bancals: el de les maduixeres, el de fulles, el de fruit (solanàcies), el de fruit que s'emparra, i els d'arrels i tija. D'aquesta manera podrem fer el curs que bé les rotacions ben fetes. La feina en grup ens ajuda a que uns busquin els pals per clavar a terra, els altres medeixin i posin el fil que marca el límit del bancal. Una vegada tenim delimitats els bancals també tenim delimitat les passeres, que faran més fàcil la mobilitat als nens. El farem amb la resta vegetal de la poda dels arbres de l'escola.


Maduixera en flor



Espinacs


Incens donat per la mare Yolanda


Tomaquera cherry protegida del fred






Seguim amb la feina de transplantament de les llavors, encara són petites i les deixem a l'hort cobertes en plàstic ( a manera d'hivernader). L'efecte dels dies de pluja continu es nota, no creixen tant, en canvi al sol es fan més grans i a més la tija en comptes de blanca es torna més fosca. Ha germinat una llavor d'albergínia i quatre de tomàquet d'esquena verda, dels pebrots encara no hi ha senyal.
Al principi del mes neixen els espinacs i els raves i quan són una mica grans, trasplantem els espinacs per tal d'introduir-los al bancal de fulles, ja que encara s'havien quedat en la seva posició inicial fora del bancal. Han germinat casi totes les llavors, quina feinada!
Les tasques de manteniment segueixen, hem de tornar a posar palla a les maduixeres, per tal de que les herbes no creixin i no tinguem tanta feina.
Recol·lectem els bròquils, han quedat petits però ja està bé. El curs que bé ja ho farem més bé i tindrem els llimacs a ratlla.
A meitat del mes l'hort ha estat visitat per nens de l'escola, les classes de primer, que també faran llavorer i plantaran al seu bancal. Els ha agradat molt, sobretot el romaní, les margarides i el bròquil.


Llavorer  (febrer) Ja tenim els rètols fets. Els vam col.locar i ha fet un canvi tot l'hort. Queda tot més polit.
Els enciams estan a punt
Tots els rètols posats. Molt bona feina!

 Durant aquest mes realitzem dues tasques importants: recol.lecció dels enciams, i el llavorer per tal de tenir plantes per a la primavera. Tenim llavors de tomàquet "cherry", d'albergínies, ravenets convencionals, i tomàquet d'esquena verda, pebrots ecològiques. Les plantem primer en un recipient de plàstic que cada nen ha portat de casa, li afegim terra de l'hort. Portem el llavorer a casa per tal del que el fred d'aquests dies no els afecti i pugui actuar com si fos un hivernader. Cal regar-les cada dia i cuidar-les molt si no no germinaran.


Esqueixos del roser

També ens atrevim a fer esqueixos dels rosers de l'escola (hem demanat permís, és clar). Ens avisen que són molt difícils de fer, però tot i així ho provarem! La monitora els porta a casa seva per poder-los cuidar una mica més.


La flor de la prunera
Al costat de la zona de l'hort van plantar els ceps, dos de raïm blanc i dos de raïm negre. Els vam anar a veure. També vam veure com les flors del pruner sortien. Són molt maques. A veure com surten les prunes!


El primer bròquil
L'observació segueix en el nostre hort i per fi un bròquil ja té una flor, la part que ens mengem, no és gaire gran però després de com ha anat el seu creixement.... A finals del mes surt el segon! Ara els bròquils tenen les fulles molt grans, això vol dir que la cendra finalment ha fet el seu efecte.

L'alba orgullosa de les seves plàntules.
Les primeres llavors en germinar van ser les del tomàquet cherry, les que es va portar l'Alba. La de les albergínies i els pebrots encara res de res, és perquè triguen més, entre 15 i 20 dies. Quina enveja!! Ara s'han de trasplantar en pots de iogurt per a que creixin millor.
Han germinat casi totes les que va sembrar, això significa que les ha cuidat força.





L'aparició dels alls (gener) després de les vacances de Nadal tornem a posar-nos a l'hort, ja que tots els participants d'Ecodiver decideixen seguir, en aquest cas només els nens.


Ep! que falta l'Aleix!
L'all
Cada vegada que anem a l'hort observem si hi ha alguna diferència amb l'anterior dia, i de tant en tant, apareix una! Han començat a sortir els alls!!!

 L'aparició del primer all va ser impressionant ja que era la primera planta que havíem sembrat! Ara toca tenir paciència per a que es faci gran.

En aquests moments ja havíem de començar a fer els rètols i el primer de tot fer el recompte de les diferents plantes. Anem per feina que no ens deixem cap.




El romaní

 Entre tots es fa la relació de totes les plantes tant les aromàtiques com les de menjar. Després hem anat a l'aula d'audiovisuals per escriure el seu nom. Feina feta!
La ceba


El julivert


L'espígol
















La ruda

El bròquil















L'enciam (Roure)

La maduixera

La sajolida
La menta

La farigola

La violeta
La santolina

La lavanda

La sàlvia


L'orenga




Introducció de les Parades d'en Crestall:  (desembre) Els enciams i els bròquils continuen creixent, aquests últims no acaben d'arrancar ja que la cendra la posàvem en una banda fent frontera per ser conservadors. Donat que en aquest temps podíem plantar ceba i alls (l'expert ens va recomanar que fos en lluna vella, o sigui lluna menguant, decreixent) ens hi vam posar mans a l'obra però aquesta vegada introduint una tècnica nova: les Parades d'en Crestall, ideat per Gaspar Caballero.
Vista general de l'hort
 Es va respectar la tècnica però no les mides ja que havíem començat amb els enciams i els bròquils amb la tècnica convencional de solcs i no podíem estructurar l'hort amb les mides necessàries de 1,50m d'ample.
 Aquesta tècnica es basa en airejar la terra uns 30 cm i després posar-hi a sobre 2 cm de compost, col.locant rajoles per poder passar i no trepitjar la terra, i a més posar-hi plantes aromàtiques entre les rajoles. 




Els enciams creixent
Com anunciaven gelades vam protegir les plantes amb palla, cosa que va afavorir tant la terra com a les plantes, ja que protegeix del fred però també va donant nutrients a poc a poc, perquè es descompon lentament.

Durant aquests dies només es rega un cop a la setmana i a més l'hora que tenim d'extraescolar es redueix a mitja hora perquè es fa fosc molt aviat, encara que més d'un dia hem estat a les fosques, tret de la llum de les faroles, acabant de treure fulles i posant palla.






Les cebes protegides amb la palla per aguantar el fred

L'aspecte del bròquil no ens feia pensar que guanyaríem la batalla als llimacs


La visita d'un expert: (novembre) Guillem Vendranas, biòleg, fonamentalment pagès , una persona que estima molt el medi ambient, i educador ambiental, ens fa un visita a Ecodiver i ens dóna una xerrada molt interessant sobre l'hort urbà i ecològic.
Ens va parlar sobre el terra, que havia d'estar molt bé nutrit, amb el compost que havíem posat feia que les plantes tinguessin les sals minerals necessàries per créixer. Consell sobre la terra, l'havíem de respectar molt i sobretot no trepitjar-la ja que ens donaria millor resultat. Una manera de què el sol i la pluja no fes que mermés la terra ,era posant palla a sobre, a més servirira per protegir-la del fred que vindria a l'hivern.
Ens va parlar també sobre l'orientació de l'hort, havia d'estar de nord a sud, ho havíem fet mol bé.
Li vam explicar que patíem l'atac dels llimacs, que havien causat els forats de les fulles. Ens va donar l'explicació i la solució ecològica: posar taps i posar-hi a dintre cervesa, seria uns dies només i ho canviaríem per cendra. Mans a l'obra.


L'observació: (octubre-novembre) a través de les mirades que posen els nens a l'hort veuen dues coses, que la pila de fulles han baixat considerablement de volum, algú es pensa que li han tret fulles, amb la feinada que tenim de posar-les entre tots. Explica la monitora que la descomposició es va fent ja que fa disminuir considerablement el volum inicial que hi havia.

L'altra i molt important és que les fulles dels bròquils tenen forats, és a dir, hi ha algun animalet que s'està menjant les fulles i curiosament no es menja les fulles dels enciams. Què podem fer? No podem utilitzar cap insecticida i pesticida perquè el nostre hort és ecològic, què podem posar?Haurem de consultar-ho.


Manteniment : (octubre) des dels primers dies ja s'ha hagut de fer tasques de manteniment, ja que és tardor i comencen a caure les fulles dels arbres i evidentment cauen a sobre de la nostra zona de cultiu. Tots participem d'extreure les fulles, petits i grans. N'hi ha moltes i sens acudeix aprofitar-les per fer compost.

Compostar és reciclar, és una tècnica de transformació de material orgànic. Aquestes transformacions són el resultat de l'activitat de bactèries, fongs i altres microorganismes que utilitzen el substrat orgànic com font d'energia i nutrients. La matèria orgànica representa el menjar per a les criatures que s'encarregaran de portar a terme la descomposició, aquest menjar ha de ser equilibrat per obtenir un bon compost i això depèn dels materials que utilitzem i de com combinem a la pila. L'equilibri s'expresa segons la relació entre el carboni i el nitrogen.

C/N= 25-35


Preparació del terreny: (octubre) la monitora amb l'ajut dels pares i mares prepara la terra, cava airejant uns 30 cm de profunditat la zona on es plantarà, cal estalviar esforços. Afegeix compost, és un abonament natural de restes orgàniques adquirit a la planta de compostatge.

Una vegada està preparat els nens i nenes planten els plançons d'enciams i bròquils. Amb molt d'interès, ja que per alguns era la primera vegada que veien com es plantava una planta. Vam deixar uns 25 cm d'espai entre enciam i enciam per tal de què poguessin créixer bé.



L'espai de l'hort: (octubre) es van canviar totes les valles i pals de colors i amb un mica d'esforç per part de dos pares es varen situar per dividir dos espais diferenciats, l'hort i la vinya. Dintre del primer subdividir-ho en dues parts, una per l'activitat extraescolar dels divendres i l'altra lliure per les classes que volguessin participar


.
D'entrada vam optar per utilitzar una tècnica convencional en agricultura, amb solcs. Primer de tot es va situar totes les maduixeres a un costa, ja que estarien fixes i a partir d'aquí situar les plantes. Com és el nostre inici comencem amb plançons, plantes de planter, per assegurar-nos que tindrem algun tipus de cultiu. Posem enciams i bròquils que es colliran al mes de gener i febrer, sempre que l'hivern no sigui molt dur.





El punt de partida era la situació de les plantes medicinals i aromàtiques formant un cercle al mig de la zona de terra, a l'inici del curs escolar 2010-2011 i després d'un estiu molt calorós. Una vegada replantejat tot l'espai amb el consentiment i suport de la direcció del nostre centre, optem per ubicar-lo a un costat de la zona per ordenar l'espai. Al seu costat hauria la zona d'hort de les diferents classes i més enllà les fileres de ceps.




L'hort escolar es va iniciar com a taller dintre d'Ecodiver, és essencialment ecològic i el cuiden els nens i nenes, pares i mares que participen a l'Ecodiver. Una vegada ha finalitzat el projecte hi ha compromís de tots de vetllar per l'hort i mantenir-ho com a extraescolar verda fins al final de curs.
Farem un resum de les activitats que hem realitzat fins ara i a partir de que l'hem inclòs a dintre de les extraescolars detallarem les feines fetes.



2 comentaris :

  1. Hem fet una foto sobre la flor de la prunera d'aqui unes setmanes mirarem si ja ha sortit el fruit en aquest cas la pruna.
    Tinc uns tomaquets cherry que els tinc que cuidar com si fossin de la familia s'estan fen grans i a mes a mes algunes classes tambe en tindran.
    Alba Marcé

    ResponElimina
  2. Soc un dels participants de l'hort escolar, es una activitat molt divertida! Espero que arribi els divendres per poder veure els canvis que s'han produit en l'hort, ens posem contents al veure com creixen les plantes i que aviat les podrem menjar.
    Daniel Manceñido

    ResponElimina