Calendari

Hort escolar

Curs 2016/17

JUNY

Durant aquest mes de juny, els gira-sols han fet una gran crescuda:


El gira-sol és una planta originària de l'Amèrica boreal, especialment de Mèxic, del Perú i del sud dels Estats Units. 

LES MARIETES

Les marietes que es van deixar anar a mitjans de maig per l'hort, han començat a donar els seus primers fruits: ous i larves.


Buscant amb compte entre les fulles hem trobat ous i forces larves de marietes, grans i petites.



OUS DE MARIETA
LARVES DE MARIETA

__________________________________________________

MAIG
Dins el Projecte de l'hort, l'AMPA hi col·labora aquest any aportant la idea i el material per fer cases de marietes.

L'any passat vam tenir una plaga important de pugons a l'hort i part de les plantes ornamentals que tenim pel pati.
Un bon mètode de control natural d'aquests insectes són els seus depredadors, les marietes.

De marietes n'hi ha de molts tipus: de dos punts, de set punts, de vermelles amb punts negres, de negres amb punts vermells....

Els alumnes de 1er i 2n han vist les marietes que hem portat a la nostra escola. Són marietes vermelles de dos punts i de negres amb 2 taques vermelles.
Els hem construït refugis per quan arribi el fred i els hem col·locat per l'hort.





 

__________________________________________________________

ABRIL
Aquest any tindrem moooooltes maduixes!!!!

Com ho sabem?

Aneu a veure com estan les maduixeres! Plenes, plenes de flors!


                        
   

El pruner ja ha canviat les flors per petites prunes.




GIRASOLS
  Aquest any hem plantat girasols a l'hort per a que els alumnes vegin el seu creixement.


Fa 15 dies es van plantar les pipes de girasol i ara ja han començat a sortir:

____________________________________________________________

FEBRER//MARÇ

 Els alumnes han cuidat les plantes de l'hort i mireu com han crescut!!!



...i ja han recollit algun enciam!

I amb el bon temps ja han florit el cirerer, la prunera i els rosers.



___________________________________________________________

DESEMBRE//GENER
   Durant els mesos de fred cal seguir tenint cura de les plantes de l'hort.
   Es va abonar totes les plantes i es va posar palla pels camins per delimitar-los.
   Davant l'amenaça de neu, per protegir les plantes, es va posar més palla, aquest cop a la zona de les plantes per protegir les arrels de la possible neu.


I tot i el fred, les plantes han anat creixent i les faves han florit.


__________________________________________________________


NOVEMBRE

Durant aquest mes, els nens i nenes de 1er i 2n han plantat a l'hort les primeres plantes d'aquest curs.
Han plantat faves, cebes, bledes, enciams i escaroles.

 
Ara ha esperar que creixin!!!
______________________________________________________

OCTUBRE

Després d'aquests dies de pluja, per fi els nens i nenes de primer i segon han baixat a treballar a l'hort.

De moment han plantat cebes i enciams, tots dos cultius d'hivern.


CEBES
ENCIAMS

PLANTES DE L'HORT

En un petit racó del nostre hort tenim safrà.....Però qué és el safrà?

És una planta que neix de bulbs......com les cebes però petitets, petitets. Neix a la tardor i floreix a mitjans d'aquesta estació. La flor és lila i dura 24h. 

                                                                                                                                                                 D'aquesta planta només s'aprofita l'estigma i l'estil com a colorant  per donar el color groc als aliments. És molt car, se l'anomena l'or vermell.
A principis de setembre, al nostre hort, els petits bulbs de safrà van començar a brotar



Com encara no tenien fulles verdes, es va delimitar i marcar la zona del safrà per evitar que sense voler algú el trepitgés. 



Durant aquesta primera quinzena d'octubre ja han sortit les fulles verdes de quasi tots els bulbs.


Esperem impacientment que floreixin!!!


Del 14 d'octubre fins al 24, hem pogut veure com totes les plantes de safrà han anat florint  poc a poc:



Primer van ser tres.
 I després la resta de forma escalonada.












Aquí us mostrem l' única part que s'aprofita de la planta.

El seu preu al mercat és de 5.000€ el kilogram!!!







                                                                                                             

SETEMBRE

Els encarregats a tenir cura de les zones verdes i de l'hort escolar són els pares i mares que formen part de la Comissió Verda.

Des de la junta de l'AMPA obrim convocatòria d'inscripció per a tots aquells pares que vulguin i tinguin temps a participar en aquestes activitats.

Aquest dissabte passat es va anar a arreglar les jardineres del pati, a arrencar les males herbes, podar la figuera i a preparar l'hort per a que els nens i nenes de 1er i 2n puguin baixar aquesta setmana a treballar-hi.



Les jardineres arreglades sense cap mala herba.

Nens ajudant a preparar l'hort
Un pare fent anar el motocultor per llaurar la terra
Treballant a l'hort de forma manual

Posant una valla a les maduixeres

                                      



Tot apunt per dilluns els nens!!!!




_______________________________________________________

Curs 2015-2016:
Aquest curs la mestra encarregada de portar en davant l'hort escolar és l'Esther Fenoy, que recull la feina feta per la seva antecessora, i segueix l'impuls de les mares i pares que treballen per mantenir l'hort, la vinya i les zones verdes de la nostra escola.
A la pàgina principal trobareu imatges de la gran feina que fan aquests pares, ja que amb el seu esforç dinamitzen uns espais verds, i es converteixen en espais de suma d'esforços.

_______________________________________________________


Curs 2013-2014:
Aquest curs la mestra Montserrat Esteve és la persona encarregada de l'hort i els pares i mares fem el manteniment. La primera acció va ser fer el plantejament d'un compostador nou i per fi ja el tenim!!!
La primera plantació ja s'ha fet i per ara les plantes estan molt bé.
Les mares que estan a la comissió verda mantenim la zona de l'hort, de la vinya i els triangles de l'entrada on les plantes remeieres donen pas a l'entrada de l'edifici. Aquest any ens hem atrevit a podar l'olivera i la parra de la valla.




La colla dels divendres es va fent gran a mesura que les mares s'engresquen en veure el fruït del seu esforç.


La part de la vinya necessitem una col·laboració especial, ja més especialista de pares i mares que tenen experiència sobre vinya.










Curs 2012-2013:
Febrer 2013:



Ja tenim l'hort amb reg! Ha estat gràcies a l'esforç i dedicació de mares i el suport de l'escola i de la comissió de l'Escola Verda. El reg servirà per no gastar tanta aigua i es pugui aprofitar més. El sistema és exsudant, va suant l'aigua a mesura que passa pel tub. Un exemple més del treball conjunt de la comunitat de la nostra escola.

Gener 2013:
Ja ens han tret la torre dels bombers, només han trigat 5 mesos i dues setmanes per demolir-la manualment. Ja podem engegar l'hort. Estem en ple hivern però encara podem plantar i sembrar faves, pèsols... enciam roure ... Tots tenim moltes ganes.

Desembre 2012: ens han convidat a una xerrada sobre horts per la Fira de Nadal a Cubelles. Hem pogut explicar què fem a la nostra escola, com es va iniciar i el projecte extraescolar. Ha estat un plaer que ens hagin convidat i poder participar.

Alcadesa de Cubelles presentant la taula rodona.

Setembre 2012:
L'espai de l'hort i de la vinya està tancat per seguretat. La torre dels bombers està situada al costat i per la possible perillositat, encara posada en dubte, ha provocat el tancament amb valles de tot l'espai de l'hort i del bosc, cosa que fa que no es puguin realitzar les activitats previstes que haurien de començar al mes d'octubre amb els alumnes.
Esperem que aquesta situació canviï però no hi ha previsió de que sigui immediat.



Curs 2011-2012:

ALUMNES DE 2on

JUNY: 1a setmana
Què en fem de les fulles de les cols i dels bròquils una vegada els hem recol·lectat? Doncs posar-los al nostre compostador. I què és un compostador? Doncs és un espai entre dos palets on posem tots els residus vegetals del mateix hort i també de la cuina de la nostra escola. S'han de posar dos elements fonamentals, que són el nitrogen i el carboni, que en estat natural es basa en dos colors diferents: el verd i el marró. La combinació d'aquests dos colors amb l'alçada i volumen fan que s'aconsegueixi una temperatura essencial per eliminar bactèries i aconseguir un compost ideal per abonar les nostres plantes.
Acabem l'activitat l'hort encomanant una feina important, idear mesures de seguretat pel fil de ferro de les vinyes.Espero que us hagi agradat. Ens seguim veient a l'escola.

MAIG:
Estat de les plantes: les tomaqueres creixen poc a poc, deuen necessitar nutrients  i posem fems. Recolectem les faves i els pèsols, i ara que tenim espai sembrem les mongetes que encara no han germinat. Les hem tingut a classe un dia amb aigua perquè s'estovin i puguin germinar abans.
Les albergínies han arrelat força bé i creixen lentes però segures. 

El temps: ha vingut la calor de cop. De fet ens haurem de posar barret la propera vegada que tornem a l'hort.

Tasques: plantem les carbassoneres i els cogombres, són molt semblants però la fulla del cogombre fa més punxa. 
Què fem amb la resta vegetal, amb les restes de les plantes que no collim? Doncs aquest any farem compost. En un racó tenim dos compostadors, un de primavera i un de tardor. Utilitzem el de primavera i afegim tota la resta vegetal que també aprofitem. D'aquesta manera si aconsguim l'alçada necessària podem aconseguir compost pel següent curs.
Els rètols de les plantes els hem posat de color groc i en anglès per diferenciar els que són blancs que estan en català.

Rebem moltes felicitacions de persones que els hi agrada molt l'hort i la visita de mares i pares que veuen que treballem molt a les classes...

Arbres fruiters: el cirerer a final de mes ja té les cireres vermelles, és hora de recol·lectar, però no hi arribem. Els jardiners que van poder el cirerer ho van fer al revés i ara no arribem ni amb escala a cullir-les. La pensada és demanar als bombers, els nostres veïns de pared que ens ajudin a recollir-les. Ho vam demanar molt amablement i a ells els va agradar la idea fins i tot van fer-ho amb els nens. Han recollit tantes cireres que hem tingut per totes les classes de l'escola. 


ABRIL: Una vegada ja preparada la terra toca plantar les albergínies i acabar d'omplir les ampolles amb els enciams. Ja tenim casi 50!!! I van creixent. L'experiment funciona!
Estat de les plantes: També hem recollit les cebes, amb bon aspecte i els alls porros. Els pèsols de planta petita ja estan formats i els de planta alta encara no. Les faves també es poden collir...
Les maduixeres tenen moltes flors, però encara falta que els animalons que habiten l'hort les fertilitzin, sobretot les abelles... tot i que puguin arribar a fer-nos una mica de por, són molt bones per obtenir maduixes. Nosaltres les deixem que explorin les flors tranquil·lament...
Falta que el temps acompanyi i deixi de ploure ja que els animalons que tenen ales no poden mullar-se les ales.Mireu l'abella com recull el polen de les flors de l'arbre de costat de l'escola.

Observació:També obserbem que els rosers de l'escola aquest any estan molt bé. Han sortit totes les roses per Sant Jordi. Veiem que el compost vegetal és un bon abonament. La pluja ha provocat que dos rosers tinguin fongs. Farem una infussió d'all perquè millorin, l'all és antibacterià.
MARÇ: ara toca collir!!! tots els enciams, escaroles, bròquils, cols, ravanets, naps(una mica petits), pastanagues(encara no havien crescut prou). Falten per collir les cebes, les faves, i els pèsols. Els dos últims han patit molt el fred siberià de finals de febrer, però amb la calor han seguit endavant.

Tasques: per tal de tenir tomàquets al mes de juny, juliol i agost hem de sembrar les llavors dels tomàquets xerrys. Les han cuidat a dins de la classe perquè les nits encara eren molt fredes. Han germinat totes. Alhora de transplantar-les primer hem hagut de preparar el terra: cavar amb l'aixada, treure els terrossos grans i anivellar perquè l'aigua pugui passar per tot arreu. Les hem transplantat a l'hort perquè es puguin fer grans.

Les hem hagut de protegir dels llimacs i de les temperatures encara fredes de la nit
 Observació: quan hem preparat la terra hem pogut veure els cucs de terra, invertebrats (no tenen esquelet) que airegen el terra, i que són bons per l'hort ja que entra oxigen a la terra; formigues que possiblement recollirant les llavors sembrades pels alumnes de primer...llimacs que són un problema per les plantes petites; papallones i avelles (hem hagut de regar una mica les plantes perquè puguessim treballar amb tranquil·litat i seguretat). Com estàvem en silenci els ocells també s'han apropat. Les papallones i els ocells tenen tots dos ales, però en canvi elles són invertebrades i ells són vertebrats, què curiós!!
Experimentació:  no tothom té un terreny de terra per poder plantar i sembrar, hem volgut experimentar si en un recipient no gaire gran es poden cultivar enciams. Les ampolles de plàstic de tamany d'un litre i mig en serveix per experimentar-ho. De moment els enciams estan molt revifats...

Veieu les faves?
Estat de les plantes: les faves estan en flor i també els pèsols. Tot i les gelades han revifat i hem aconseguit tenir ja pèsols i faves!!!
















Aquests pèsols són de mata baixa que no han patit tant el fred

Febrer:

Gener:

Desembre:

Novembre:

OCTUBRE: Aquest curs ja a l'octubre comencem les activitats a l'hort. La primera tasca a fer ha estat decicidir què plantar o sembrar en cada un dels bancals que tenim.
El de les fulles: hem plantat enciams de diferents tipus: llarg, roure negre, roure verd, rocadero, escarola, bledes verdes i bledes grogues.
El d'arrels: hem sembrat ravanets, naps i pastanagues. A més hem plantat cebes.
Els de les flors: bròquils, cols, pèsols i faves.
Els dels fruits: de cara la tardor i hivern no hi han, hem posat cols,pèsols i bròquils de diferent tipus.

ALUMNES DE 1er

15/06/2012
Arriba l'últim dia de l'hort. Toca practicar un sentit que ens consta utilitzar: l'olfacte. Compararem olors diferents de diferents plantes, la menta, la Maria Lluïsa, el llessamí, la banya de cabra, la citronel·la. I observarem com en un espai petit de la nostra valla exterior conviu el llessamí amb la banya de cabra amb els ceps. Aquestos ara estan florits. Com es diu la fulla d'un cep? Quin és el nostre símbol? El PÀMPOL.
Ara només falta valorar i fer sentir la vostra opinió, què ens ha agradat i què no es ha agradat tant, què podem millorar... 
I fins el curs que bé!!!

30/05/2012
Arriba l'hora dels adéus, i per aquest curs l'activitat de l'hort ja acaba. Després d'haver probat les cireres i agradar moltíssim olorem altres plantes aromàtiques que tenim a la valla de la nostra escola: el llessamí (jazmín), la banya de cabra (madreselva), la Maria Lluïsa i la citronel·la. També hem pogut veure com és la flor del raïm, que es confon amb el propi raïm quan és incipient.

10/05/2012
Els nostres espinacs han crescut però no gaires ja que les formigues se les han emportat al seu cau... Posem enciams per poder menjar d'aquí un mes.Les maduixeres estan plenes de maduixes, una està madura, quan ho estiguin casi totes en menjarem...
És hora de posar l'espantaocells per espantar ocells, gats, garces... i animalons de tota mena. Ho fem amb els següents materials que els nens han portat de cassa: un barret, una camisa i uns pantalons. Per fer la cara utilitzem un globus; el cabell palla i el cos dues canyes creuades. Ha quedat molt bé.

26/04/2012
Avui no plou, per fi podem anar a veure com són els nius de les orenetes. Els comptem i veiem que hi ha 28 per la façana posterior. Hi ha 2 nius més que l'any passat. Encara no hi són  totes , segur que aviat vindran perquè hem vistes les que viuen en edificis propers.
El cirerer ja comença a tenir cireres...ummm que bones...

.12/04/2012
Avui plou. No podem anar a l'exterior però la monitora ens ha explicat moltes coses de les orenetes. Les pilotes de fang que vam l'últim tot i la pluja d'aquests dies estan seques i dures. Ho hem comprobat amb les mans... Així és com fan les orenetes el seu niu i a la nostra escola n'hi han molts... Si el proper dia no plou anirem a comptar-los. L'any passat hi havia 28 nius, a veure aquest any...

15/03/2012
Avui hem passejat per la vora de les aromàtiques tocant les seves fulles i olorant-nos les mans. Podem tenir que tenim un jardí d'olors. Després de dir a la monitora que saben fer xurros, hem mullat la terra amb força terra i hem fet fang. Els xurros han costat una mica de fer i quan els hem doblegat hem vist que es trancaven, cosa que vol dir que la terra no és prou bona i que s'ha de millorar la seva estructura. Hem fet una pilota amb cada xurro per veure com quedarà després.
A la banda del bancal de primer ja s'ha preparat la terra, s'ha cavat uns 20 cm, s'ha passat el rasclet per treure els terrassos i aplanar-la i per últim s'ha posat les rajoles per poder passar correctament i finalment els fems de vaca, ja secs. Ara era el torn de sembrar amb llavors d'espinacs que hem posat com si es tractés de sal, amb compte. Les llavors són petites...
I per últim a rentar bé les mans... quina feinada...


01/03/2012
Aquest curs iniciem amb alumnes nous de primer l'aventura de l'hort. És el primer dia i presentem les verdures i hortalisses i el nostres petit hort als alumnes de primer. Han conegut el seu espai, el seu bancal de fulles. Treballaran amb plantes que només ens mengen les fulles, però també podran observar la resta de bancals



Curs 2010-2011: ALUMNES DE 1er Diari de l'hort i la vinya

L'HORT:
Avui ha sigut molt guai. Teníem uns cartells en llengua anglesa de totes les plantes que tenim a l'hort i les hem penjat al seu lloc.
Quina llàstima que s'acaba el curs. Ara al mes de juny només fem classe als matins i no podrem anar a l'hort, però la valoració que hem fet de tot el projecte és molt bona i ben segur que des del pati, anirem observant l'hort i veurem com cada vegada és més bonic i engrescador.

BON ESTIU!!!!!

Avui sí que ens hem atipat!! Hem collit els enciams de l'hort i els hem porta a la cuina on ens han preparat una bona amanida. Quin gust tant bo i diferent dels que comprem a la botiga. És clar! Aquests són naturals naturals.

Avui dia 19 de maig hem vist el cirerer i hem menjat cireres.Què dolces i bones!!!! mmmm! Hem dibuixat el ep amb les flors dels raïms i els granets. Hem vist la flor de la tomaquera i una albergínia petita. També hem vist com ha crescut el blat de moro i la prunera té moltes prunes, però encara són verdes!

El dia 5 de maig hem construït un espanta ocells ecològic. Hem fet servir els envasos de iogurt, cordill, tronquets i bosses de patates fregides. Primer hem lligat el tronquet amb el cordill i per un forat al cul del pot del iogurt, l'hem traspassat. Hem tallat a tires la bossa de plàstic que és vermella per un costat i platejada per l'altre. Hem lligat una tira a cada cordill. Així amb el vent farà soroll i reflexarà amb la llum del sol.
Després hem baixat a l'hort a veure les maduixes que hi ha. Són molt madures, vermelles i fa una bona olor!!!!

El dia 28 d'abril hem comprovat que la boleta de fan és molt dura, que no es trenca ni ue l tirem a terra. Així entenem perquè són tan resistents els nius de les orenetes qe hi ha a l'escola. Després hem anat a l'hort a veure el blat de moro que havíem plantat fa temps. Hem arrencat les males herbes per poder trasplantar els espinacs que tenim en el llavorer. Després hi hem posat palla i hem regat amb la mànega.

Avui 31 de març tenim moltes ganes de veure com estan les plantes que vam plantar la setmana passada.
Primer però hem comentat les idees per fer un espantaocells: amb roba, plàstics que amb el vent fan soroll, amb música (no és efectiu perquè estem a una escola),amb pots de iogurt. Hem acordat que per la setmana propera cadascú en portarà un i ho farem.
Quin ensurt quan hem arribat!!! Els enciams estaven aixafats,pansits, però tenen l'ull viu, per tant reviuran. El que ha passat és que el diumenge va ploure molt fort i clar, les fulles són tan fràgils... Per evitar que ens torni a passar i que el sol en les cremi, hem tapat tot el tros on hi ha els enciams amb palla i després amb la regadora ho hem regat. La palla protegirà els enciams i mantindrà la humitat més temps.
Després hem anat a la vinya a veure els ceps. N'hi ha 8 i ja comencen a sortir els brots. Dels brots en surten els pàmpols petits. També hi ha 2 arbres fruiters: un cirerer i una prunera. El cirerer està tot florit amb flors blanques molt boniques. De cada flor en sortirà una cirera. La prunera fa les flors més rosades i ja li han caigut i han sortit els fruits:unes boletes molt petites, verdoses que són les prunes.
Hem acabat fent un experiment: amb aigua i terra hem fet fang i hem fet una boleta. L'hem deixada a l'hort i la propera setmana veurem què passarà.




El dijous 24 de març hem anat a l'hort i hem vist com es fa un bancal. És un tros de terrenys rectangular que consta de 3 parts: una amb compost i medeix 60 cm., una passera de 30 cm.,i una altra de 60 cm. amb compost.
En un tros hem plantat les cebes, una tomaquera, una pebrotera i una alberginera. També hi hem plantat una alfàbrega perquè amb la seva olor espanti els mosquits i l'aranya vermella per les tomaqueres. Al mig de la passera hi hem plantat julivert. A l'altre costat del bancal hi hem plantat enciams. Després ho hem regat. Avui ens hem adonat que podem cultivar de diverses maneres: amb llavors i amb planter.
Ah! Ja han començat a germinar algunes llavors que van plantar la setmana passada!!!!
Pel proper dia pensarem com podem fer un espantaocells per posar-lo a l'hort.


Avui dia 17 de març hem anat a l'hort de l'escola. Hem vist plantes com els alls, es maduixeres, el bròquil, enciams, cebes... També hi ha plantes aromàtiques com la farigola, el romaní...i d'altres per fer bonic com les margarides.
Hem arrancat les males herbes i les hem portat al compostador junt amb les fulles seques dels arbres.
Hem agafat terra amb les pales i el rasclet i hem omplert un llavorer. Després cadascú ha sembrat una llavor d'espinacs i de raves i ho hem regat amb molta cura. Cada dia l'encarregat regarà el llavorer a veure si ens neix alguna planteta. Quina il.lusió!



DEL RAÏM AL MOST:
El 29 de setembre de2010 amb el raïm hem fe  i al llarg del curs hem vist com fermenta i es transforma en vi. També em fet el transvaament d'una ampolla a l'altra per treure'n les "mares" o impureses. Ha estat un experiment molt interessant!!!